Organisaties komen beloften op werkplek niet na en riskeren miljoenen aan gederfde inkomsten

Volgens Avanade lopen meeste organisaties achter in het voorzien van medewerkers van tools en technologie om succesvol te zijn in post corona-tijdperk

| Avanade | 3 min | 13 mei 2022 17:06
Afbeelding: Impact op bedrijfsprestaties | Copyright: Avanade
Hoewel 83 procent van de bedrijven na de pandemie vindt de juiste balans te hebben gevonden als het gaat om mensgerichte modellen voor werk, zoals hybride of werken op afstand, is de realiteit anders. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade onder meer dan 2000 bedrijven in vijftien landen.

Vrijwel alle Nederlandse respondenten gaven weliswaar aan dat hun bedrijf stappen onderneemt om de werkplekervaring te verbeteren. Maar liefst 92 procent van de Nederlandse bedrijven heeft hybride werken (76%) of werken op afstand (16%) omarmd of getest. De respondenten zijn echter wel van mening dat werknemers niet voldoende worden ondersteund door een gebrek aan technologie, veiligheid en flexibiliteit.

Andere interessante onderzoeksresultaten zijn:
  • 58% gaf aan dat medewerkers bij de deelnemende bedrijven in Nederland zelf niet de keuze hebben wanneer of waar ze willen werken
  • 60% zei dat medewerkers nog geen toegang hebben tot tools en applicaties om overal te kunnen werken
  • 68% van de ondervraagde Nederlandse organisaties gebruikt geen cloud-gebaseerde platformen voor kennisdeling
  • Bij 50% van de organisaties is er geen security-model dat ervoor zorgt dat alle medewerkers veilig hun werk kunnen doen vanaf iedere locatie
Het niet nakomen van hun beloften zou bedrijven volgens het onderzoek miljoenen kunnen kosten, waarbij Nederlandse respondenten schatten dat er een gemiddelde groei van meer dan 7 procent is gerealiseerd dankzij succesvolle programma's voor werkplekervaring (mogelijk gemaakt door samenwerking tussen IT, HR en de business). Op basis van de omzet van alle aan het onderzoek deelnemende bedrijven, berekent Avanade dat de groeimogelijkheden variëren van 37 miljoen tot 6,5 miljard USD.

Naast de financiële voordelen toont het onderzoek van Avanade ook aan dat organisaties die de afgelopen 12 maanden vooruitstrevende strategieën voor werkplekervaring hebben omarmd, ook aanzienlijke andere voordelen hebben gerealiseerd. Zowel op het gebied van mensen als voor het bedrijf, waaronder:
  • Een productiviteitsverbetering van bijna 7%
  • Een toename van de retentie van medewerkers met 6,8%
  • De klanttevredenheid steeg bij de ondervraagde Nederlandse bedrijven met gemiddeld 7,6%
  • 7,3% zag een stijging in beurswaardering
  • En er werd een kostenreductie van 7% gerealiseerd
Over een langere periode bezien vond 72 procent van de organisaties die wereldwijd het beste presteerden op het gebied van werkplekervaring, dat zij goed voorbereid zijn op de toekomst van werk. Dit in vergelijking tot slechts 33 procent van de bedrijven die ondermaats presteren. Ook is 91 procent van de toppresteerders ervan overtuigd dat hun bedrijf al de juiste hybride werkaanpak heeft, vergeleken met slechts de helft van degenen die achterlopen.

"Het signaal dat ons onderzoek afgeeft is luid en duidelijk", zegt Veit Siegenheim, Modern Workplace lead bij Avanade. “Een holistische benadering van de werkplekervaring is van cruciaal belang en komt zowel bedrijven als hun belangrijkste bezit, hun werknemers, ten goede. Hoe langer degene die het bedrijf leiden het ondernemen van actie uitstellen, hoe verder ze achterop raken en het risico lopen te verliezen, zowel financieel als bij het werven van het beste talent.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Over Avanade
Avanade is leverancier van innovatieve digitale en cloud-services, zakelijke oplossingen en op design gebaseerde ervaringen op het Microsoft-ecosysteem. Onze professionals brengen een gedurfde, frisse manier van denken in combinatie met technologie, zakelijke en industriële expertise om een menselijke impact te hebben op onze klanten, hun klanten en hun werknemers.

Wij zijn de kracht achter de Accenture Microsoft Business Group en helpen bedrijven met het Microsoft-platform klanten aan zich te binden, medewerkers in hun kracht te zetten, activiteiten te optimaliseren en producten te transformeren. Avanade heeft 44.000 professionals in 25 landen die onze klanten de beste ideeën brengen door middel van een samenwerkingscultuur die diversiteit eer aandoet en een afspiegeling is van de gemeenschappen waarin we actief zijn. Avanade, behoort tot Accenture en werd in 2000 opgericht door Accenture LLP en Microsoft Corporation.
Meer over Avanade
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.

Nog een artikel lezen?


Vorige artikel
Volgende artikel
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.