Bosch Tech Compass: 72 procent gelooft dat technologie de wereld beter maakt

Voor drie op de vier respondenten wereldwijd is technologie de sleutel om de klimaatverandering aan te pakken

| Bosch | 4 min | 04 januari 2022 17:53
Gewaardeerd
Copyright: Bosch
  • Bosch-enquête: 83 procent denkt dat de technologische vooruitgang sterker gericht moet zijn op het oplossen van maatschappelijke problemen.
  • Bosch-CEO Stefan Hartung: “Mensen willen dat technologie de grote uitdagingen van onze tijd aanpakt en het dagelijks leven op vele vlakken makkelijker maakt.”
  • Westerse landen hebben hoge verwachtingen van groene technologieën; Azië van AI en 5G.
  • Beam me up, Scotty: meer dan een derde van de Duitsers hoopt dat teleportatie werkelijkheid wordt.
Technologie maakt van de wereld een betere plek. Dat vinden drie op de vier respondenten (72 procent) van Bosch Tech Compass, een representatieve enquête die in vijf landen werd uitgevoerd en waarvan de resultaten tijdens CES in Las Vegas worden bekendgemaakt. De achtergrond: technologie zorgt voor snelle en ingrijpende veranderingen op veel terreinen en dringt steeds sneller door in steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. De enquête Bosch Tech Compass is bedoeld om een duidelijk beeld te krijgen van de impact van verschillende technologieën op de geglobaliseerde wereld en op de samenleving.

Technologische vooruitgang als sleutel tegen de klimaatverandering

Waarom pizza’s bakken in de oven als ze ook met de 3D-printer gemaakt kunnen worden? Dankzij technologie is vandaag bijna alles mogelijk. Wereldwijd zijn respondenten het er in elk geval over eens dat technologie sterker gericht moet zijn op de grote uitdagingen van onze tijd en minder op individuele behoeften (83 procent). Zo blijkt uit de enquête bijvoorbeeld dat meer dan drie op de vier respondenten wereldwijd technologische vooruitgang beschouwen als de sleutel tot het tegengaan van klimaatverandering.

“De resultaten van de Bosch Tech Compass zijn duidelijk: mensen willen dat technologie de grote uitdagingen van onze tijd aanpakt en het dagelijks leven in tal van domeinen makkelijker maakt. Daarom werken we bij Bosch aan het ontwikkelen van technologische oplossingen die de mensen helpen: Technologie voor het leven.”

Ondanks het wereldwijde vertrouwen in technologische vooruitgang zijn er wel degelijk verschillen tussen de respondenten wat betreft het doel waarvoor technologie wordt gebruikt. Respondenten in China (83 procent) en India (77 procent) hebben er veel vertrouwen in dat technologie vandaag in voldoende mate ingezet wordt om de grote problemen van onze tijd het hoofd te bieden; in de Verenigde Staten (47 procent), Groot-Brittannië (37 procent) en Duitsland (29 procent) is slechts een minderheid daarvan overtuigd.

Westerse landen verwachten veel van groene technologieën; Azië van AI

Ook bij de vraag welke technologieën een positieve impact op de maatschappij hebben, vallen grote regionale verschillen op. Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten verwachten veel van groene technologieën zoals geo-engineering, biotechnologie en waterstoftechnologie. China en India zijn er dan weer van overtuigd dat slimme en geconnecteerde technologieën, zoals AI en 5G, een positief effect op de maatschappij zullen hebben. Ongeveer een derde van alle respondenten in de Verenigde Staten en Europa zegt AI als de grootste technologische bedreiging te zien. “Die bezorgdheden wegnemen en het vertrouwen in digitale technologieën opbouwen, dat zal in de toekomst van doorslaggevend belang zijn en zal ook een impact hebben op het consumentengedrag”, zegt Hartung. Dat blijkt ook uit een ander resultaat van de enquête: vier op de vijf mensen wereldwijd geloven dat het succes van een bedrijf afhangt van de vraag of ze in de toekomst digitaal vertrouwen bij de klanten weten op te bouwen. Dat wordt volgens de respondenten immers steeds belangrijker: voor 43 procent speelt vertrouwen in de digitale wereld een grotere rol dan vertrouwen in de analoge wereld. “Om die reden heeft Bosch een ethische code uitgewerkt met richtlijnen voor de omgang met artificiële intelligentie. Zo hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het maatschappelijke debat”, zegt Hartung.

Rijden of teleporteren?

Verder blijkt uit de enquête dat mensen nog steeds dromen van teleportatie. Meer dan een halve eeuw nadat Star Trek voor het eerst op tv te zien was, leeft de fascinatie voor teleportatie nog steeds, en dan vooral in Duitsland. Op de vraag hoe mensen zich in de toekomst het liefst zouden verplaatsen – ongeacht de technische mogelijkheden – antwoordt meer dan een derde (39 procent) van de Duitsers: door teleportatie. In vergelijking met de respondenten in andere landen zijn ze dus heel experimenteel. In China geeft 34 procent van de respondenten hetzelfde antwoord. Ook in Groot-Brittannië (27 procent), de Verenigde Staten (20 procent) en India (10 procent) dromen mensen van teleportatie. Op de eerste plaats staat evenwel de veel alledaagsere, door mensen bestuurde auto (56 procent), gevolgd door het vliegtuig (40 procent) en de trein (32 procent).

Over de enquête

Voor dit onderzoek werden in augustus 2021 mensen vanaf 18 jaar in vijf landen (China, Duitsland, India, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten) online bevraagd door de Gesellschaft für Innovative Marktforschung (GIM) in opdracht van Robert Bosch GmbH. In Duitsland en Groot-Brittannië namen 1000 mensen aan de enquête deel; in China, India en de Verenigde Staten waren er 2000 deelnemers. De steekproeven zijn representatief voor het land in kwestie met betrekking tot regio, geslacht en leeftijd (Duitsland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten: 18-69 jaar / China, India: 18-59 jaar).

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (1 rating).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over Bosch
De Bosch Groep is een toonaangevende wereldwijde leverancier van technologie en diensten. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier bedrijfssectoren: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology.

Als toonaangevende IoT-provider biedt Bosch innovatieve oplossingen voor slimme huizen, Industrie 4.0 en geconnecteerde mobiliteit. Bosch streeft naar een visie op mobiliteit die duurzaam, veilig en opwindend is. Het gebruikt zijn expertise in sensortechnologie, software en diensten, evenals zijn eigen IoT-cloud, om zijn klanten geconnecteerde, domeinoverschrijdende oplossingen aan te bieden vanuit één enkele bron. De strategische doelstelling van de Bosch Groep is om verbonden leven mogelijk te maken met producten en oplossingen die ofwel kunstmatige intelligentie (AI) bevatten of met haar hulp zijn ontwikkeld of vervaardigd. Bosch verbetert de levenskwaliteit wereldwijd met producten en diensten die innovatief zijn en enthousiasme opwekken. Kortom, Bosch creëert technologie die "uitgevonden is voor het leven".
Meer over Bosch
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2022, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.