Kerst 2021: Jongeren willen los gaan, ouderen houden het liever eenvoudig

Consumenten in de Benelux denken opnieuw na over wat zij belangrijk vinden deze feestdagen

| Sitecore | 3 min | 22 november 2021 10:21
Copyright: Sitecore
  • Influencers: inspiratiebron, maar niet geloofwaardig;
  • Betalen met cryptovaluta kan, maar consumenten kijken nog toe.
Uit onderzoek van Sitecore®, de wereldwijde leider in beheersoftware voor digitale ervaringen, naar de shoppingtrends in 2021 blijkt dat consumenten in de Benelux opnieuw nadenken over wat zij belangrijk vinden deze feestdagen. De decembermaand staat alweer bijna voor de deur waarbij we hopelijk weer met familie en vrienden rond de tafel kunnen zitten. Dat is wat 81 procent van de respondenten het liefst zou willen. We zijn een stuk bewuster geworden over cadeaus; 75 procent van de consumenten wenst een op ervaring gebaseerd cadeau boven ‘meer spullen’ en 62 procent van de consumenten wil liever cadeaus krijgen die op hun verlanglijstje stonden dan surprises.

Generatieverschillen

Meer dan de helft van de jongere consumenten in de Benelux is van plan de feestdagen uitbundiger te vieren dan vorig jaar. Toen was er nog sprake van een lockdown waardoor kerst en oud en nieuw heel beperkt gevierd konden worden. Daarentegen, van de respondenten van 65 en ouder zegt 62 procent dit jaar de decembermaand juist in kleine kring te willen vieren, alleen met naaste familie.

Verder geeft een ruime meerderheid van de consumenten van de Benelux aan laat in de vakantieperiode te zullen gaan winkelen. De meeste respondenten geven aan dat ze hun uitgaven op hetzelfde niveau houden als 2020 met het verschil dat ze meer geneigd zijn om groepscadeaus te geven, Sint en kerst spellen te doen of te kiezen voor minder of grotere cadeaus. Jongere mensen zijn het vaker eens met deze uitspraken.

Het onderzoek laat verder zien dat er onder respondenten een gezonde mix bestaat als het gaat om voorkeuren voor online en fysiek shoppen. Voor de meeste productcategorieën (behalve reizen, beauty en eten) zullen mensen waarschijnlijk in beide kanalen winkelen. Bij persoonlijk winkelen tijdens de feestdagen kijken shoppers het meest uit naar het kopen van artikelen/voedsel dat alleen tijdens de feestdagen verkrijgbaar is, het vinden van koopjes en het ervaren van entertainment in het thema van de feestdagen. Virtuele ervaringen spreken het meest aan bij personen onder de 34 jaar.

Invloed van influencers

De meeste respondenten hebben een duidelijke verlanglijst als het gaat om cadeaus. Daarbij laten jongeren zich enerzijds duidelijk inspireren door influencers. Een op de drie jongere respondenten zegt dat online influencers een top inspiratiebron zijn en blijkt toch een vorm van fear of missing out (FOMO) te hebben wanneer zij producten zien die influencers aanbevelen. Anderzijds blijkt dat er ook onder jongeren tussen 18 en 24 jaar een gebrek aan vertrouwen is in influencers (67 procent). Aanbevelingen zijn niet geloofwaardig en respondenten noemen influencers ijdel en irritant.

Crypto

Je kan tegenwoordig geen krant openslaan of het gaat over cryptovaluta. De ontwikkelingen rondom crypto’s gaan hard, via Mastercard en Visa Card kan je er al mee betalen en steeds meer bedrijven accepteren betalingen in cryptovaluta. Toch is er volgens het onderzoek van Sitecore nog weinig belangstelling voor crypto valuta onder consumenten, hoewel veel marketeers (63 procent) zich voorbereiden om dit jaar cryptobetalingen te accepteren. De ideeën van consumenten over crypto’s zijn wel veelbelovend. Eén op de drie consumenten denkt dat het de toekomst is voor betalingen, vindt het een goede investering en is er klaar voor om hiermee te experimenteren.

Over het Holiday Shopping Trends 2021-rapport

Sitecore voerde een enquête uit onder consumenten en marketeers over de feestdagen van 2021, waarbij 1.009 Benelux-inwoners en 100 Benelux-marketeers (consumentenmerken, 100+ werknemers) een enquête van 10 minuten hebben ingevuld. Dat gebeurde van 12 tot 23 juli 2021. De deelnemers werden benaderd uit een actief beheerd online panel en werden gestimuleerd met beloningspunten, aangeboden door hun online panel. Consumentengegevens werden gewogen om de algemene bevolking weer te geven (leeftijd/geslacht/land). Marketeergegevens werden niet gewogen. Een mix van bedrijfsgrootte en verantwoordelijkheidsniveau is terug te vinden in de antwoorden op de enquête.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over Sitecore
Sitecore levert een digital experience platform waarmee 's werelds slimste merken langdurige relaties met hun klanten op kunnen bouwen. Marktleider Sitecore kreeg al tal van awards en brengt als enige organisatie content, commerce en data samen in één verbonden platform.
Meer over Sitecore
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.