Vier op de tien patiënten vrezen dat problemen in de farmaceutische supply chain leiden tot meer risico op ziekte of overlijden

Nieuw onderzoek toont aan dat de farmaceutische industrie een vertrouwensprobleem heeft, maar industrieleiders zeggen dat ze werken aan transparantie

| Zebra | 5 min | 18 november 2021 17:51
Copyright: Zebra
Zebra Technologies Corporation, een innovator met oplossingen en partners die een concurrentievoordeel bieden, presenteert vandaag de bevindingen van haar Pharmaceutical Supply Chain Vision Study. Het rapport benoemd het wantrouwen van de patiënten met betrekking tot de medicijnen die ze ontvangen en de farmaceutische supply chain, inclusief de bedrijven die deze medicijnen produceren, distribueren, voorschrijven en afleveren. 43% van de patiënten vreest meer ziekte en/of overlijden als gevolg van slechte medicatie wanneer de supply chain niet wordt verbeterd.

Dit zijn de zorgen van patiënten – ook over hun medicijnen

De werkzaamheid en veiligheid van medicijnen staan altijd voorop tegenwoordig voorop bij patiënten. Drie op de vier patiënten geven aan dat ze enigszins of zeer bezorgd zijn over de ineffectiviteit van hun medicatie. En zeven op de tien maken zich zorgen over:
  • Een onjuiste dosis als gevolg van een fout op het etiket en de schade die deze mogelijk kan veroorzaken.
  • Gestolen, besmette, bedorven, verlopen of vervalste medicijnen.
  • Medicijnen die tijdens het transport onjuist zijn behandeld/opgeslagen en die daardoor beschadigd zijn of minder goed werken.
Patiënten zijn zich ervan bewust dat een slechte supply chain de kwaliteit en werkzaamheid van medicijnen in gevaar brengt en willen betere garanties dat hun medicijnen veilig en betrouwbaar zijn. Negen op de tien zeggen dat het enigszins of zeer belangrijk is dat ze kunnen verifiëren dat een medicijn niet vervalst is of dat ermee is geknoeid, en dat temperatuurgevoelige medicijnen binnen het voorgeschreven temperatuurbereik zijn gebleven.

Volgens het onderzoek verwachten patiënten ook dat fabrikanten van geneesmiddelen verantwoorden hoe hun medicijnen worden gemaakt, behandeld (81%) en vervoerd en opgeslagen (82%). Tachtig procent zegt dat het ook belangrijk is om de bronnen van de ingrediënten van medicatie te verifiëren, inclusief het land van herkomst en lokale normen voor de medicatie zelf. Bovendien wil 79% van de ondervraagden weten dat de bron van hun medicatie duurzaam is, met de bevestiging dat de fabrikant technieken gebruikt om het milieu, het dierenwelzijn, de menselijke gemeenschappen en de volksgezondheid te beschermen.

"Deze veranderende eisen van patiënten zullen zeker een wake-up call zijn voor leiders in de farmaceutische industrie die zich jarenlang voornamelijk hebben gericht op het voldoen aan wettelijke normen," zegt John Wirthlin, Industry Principal, Manufacturing, Transportation & Logistics bij Zebra Technologies. “Fabrikanten, overheidsinstanties, apotheken en zorgaanbieders moeten samenwerken om het vertrouwen van de consument in de supply chain te winnen.”

De studie toont aan dat de farmaceutische industrie haar uiterste best moet doen om te bewijzen dat ze de behoeften van patiënten voorop stelt als ze op grote schaal het vertrouwen en de loyaliteit van de consument wil winnen.

Oproep van patiënten: meer transparantie en verantwoording

Meer dan acht op de tien patiënten zijn het erover eens dat overheids-/regelgevende instanties en farmaceutische bedrijven beter moeten samenwerken om patiënten te beschermen en ervoor moeten zorgen dat de medicijnen die ze leveren veilig en effectief zijn. Meer dan 40% van de patiënten en besluitvormers in de farmaceutische industrie zegt dat regelgevers, farmaceutische bedrijven en fabrikanten het meest verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van vervalste, gestolen en besmette medicijnen. Toch wordt de verantwoordelijkheid gelegd bij degenen die medicijnen produceren, verstrekken en toedienen om betrouwbare veiligheidsprotocollen te implementeren. In de ogen van 57% van de patiënten zijn dit de ziekenhuizen.

"In een perfecte wereld zouden potentieel schadelijke medicijnen nooit een zorg moeten zijn voor ziekenhuizen, apotheken en andere instanties," voegde Wirthlin eraan toe. "Dat is de reden waarom de Falsified Medicines-richtlijn nu volledig van kracht is in de Europese Unie. Daarnaast eist de Food and Drug Administration dat er in 2023 een traceersysteem in de Verenigde Staten aanwezig is als onderdeel van de Drug Supply Chain Safety Act."

De meerderheid van de besluitvormers in de farmaceutische industrie (84%) hebben het gevoel dat ze aan de verplichtingen rondom traceerbaarheid en transparantie kunnen voldoen. Driekwart bevestigt dat ze al technologie hebben geïmplementeerd of van plan zijn om dit in het komende jaar te doen om de locatie te traceren. Dit is een stap die de workflows in productie en het volgen van medicijnen zou verbeteren, geknoei met medicijnen zou verminderen en patiënten de transparantie en informatie zou bieden die ze willen.

De grootste uitdaging waarmee deze leiders worden geconfronteerd, is om voldoende medicijnen te kunnen produceren en leveren om aan de behoeften van patiënten te voldoen. Naast vertragingen in de regelgeving, zeggen besluitvormers dat ze ook te maken hebben met productielimieten, distributie- en opslagproblemen, beperkte transportcapaciteit en transportvertragingen. Als gevolg is 92% van plan om volgend jaar meer te investeren in farmaceutische productie en monitoringtools voor de supply chain.

Problemen op het verkooppunt – en daarbuiten

Meer dan driekwart van de ondervraagde patiënten zegt in het verleden problemen te hebben gehad met het kopen of innemen van medicijnen, waarbij millennials (82%) opmerkelijk meer problemen rapporteerden dan Boomers (61%). Millennials accepteren echter geen fouten en veranderen twee keer zo snel van apotheek dan Boomers om er eentje te vinden waar ze wel tevreden over zijn. 70% van alle patiënten bevestigt dat ze in het verleden van huisarts, apotheek of medicatie zijn veranderd vanwege een slechte ervaring.

Onder patiënten die problemen ondervonden, behoorde een ernstige bijwerking tot de top vijf van problemen. Maar dat was niet het meest voorkomende:
  1. benodigde medicatie die niet beschikbaar of niet op voorraad was (32%);
  2. slechts een gedeelte van de medicijnen ontvangen wegens niet beschikbaarheid (29%);
  3. ergens anders hetzelfde product tegen een lagere prijs gevonden (27%);
  4. niet op tijd of wanneer nodig ontvangen (22%);
  5. ervaren van een ernstige bijwerking (21%).
De aanhoudende zorgen van patiënten draaien vooral om de betaalbaarheid van medicijnen (76%) en de tekorten (73%). Apotheken moeten ook blijven opletten voor de veiligheid en werkzaamheid. Vijfentachtig procent van de patiënten zegt dat alle apotheken de verstrekte medicijnen moeten controleren, inclusief postorderapotheken.

Belangrijkste regionale bevindingen


Azië-Pacific (APAC): Meer dan driekwart van de patiënten zegt dat meer regulering van geneesmiddelen nodig is, en bijna alle (95%) besluitvormers zeggen dat een betere samenwerking tussen overheids-/regelgevende instanties en farmaceutische industriebedrijven nodig is om patiënten te beschermen, de hoogste van alle regio's.

Europa: Slechts 64% van de patiënten en 74% van de besluitvormers in de sector zijn het erover eens dat het rechtstreeks aan de patiënt bezorgen van medicijnen per post een gemakkelijke en consequent veilige manier is om medicijnen te ontvangen het laagste overeenstemmingsniveau tussen regio's.

Latijns Amerika: Latijns-Amerikaanse patiënten zijn het minst tolerant ten aanzien van problemen met hun medicijnen in vergelijking met andere regio's, waarbij 87% een verandering in apotheek, leverancier of medicatie meldt vanwege een slechte ervaring.

Noord Amerika: Patiënten in Noord-Amerika hebben de minste kennis van het traceren van medicatie, en slechts 33% zegt enigszins of zeer bekend te zijn met het concept.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Deel dit item
Marktplaats item
In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.
Over Zebra
Zebra (NASDAQ: ZBRA) stelt vooruitstrevende bedrijven in de retail/e-commerce, productie, vervoer en logistiek, gezondheidszorg en andere bedrijfstakken in staat hun concurrenten een stap voor te blijven. Met onze partners maken wij op maat gemaakte end-to-endoplossingen waarmee mensen, goederen en gegevens op intelligente wijze met elkaar worden verbonden en aan de hand waarvan onze klanten bedrijfskritische beslissingen kunnen nemen. Onze toonaangevende oplossingen maken het winkelen voor de klant aangenamer en stellen u in staat uw voorraad te volgen en beheren. Bovendien maken ze efficiëntere toeleveringsketens en betere zorg aan patiënten mogelijk.
Zebra Technologies Corporation en zijn dochteronderenmingen. ZEBRA en de gestileerde afbeelding van het Zebra hoofd zijn handelsmerken van Zebra Technologies Corporation, geregistreerd in vele rechtsgebieden wereldwijd. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren.
Meer over Zebra
Disclaimer
Deze content is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als de content een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis de originele content leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.