Pandemie stimuleert bewuster en meer op beleving gericht winkelgedrag tijdens de feestdagen dit jaar

Mentale gezondheid, self-care en bedrijven die gerund worden door minderheden zijn topprioriteiten in Sitecore-consumentenonderzoek

| Sitecore | 3 min | 16 september 2021 10:43
Copyright: Sitecore
Sitecore®, de wereldwijde leider in beheersoftware voor digitale ervaringen, publiceert deze week zijn Holiday Shopping Trends 2021-rapport. Het bedrijf doet hierin verslag over hoe consumenten de komende feestdagen zullen plannen en verwachten te ervaren. 43% van de ondervraagde consumenten is van plan dit jaar grotere en bewustere aankopen te doen. Dit is deels omdat 38% van de consumenten zegt dit jaar meer spaargeld opzij te zetten voor de feestdagen, vergeleken met vorig jaar. Nederlandse respondenten hechten meer waarde aan hun mentale gezondheid na een zwaar coronajaar. 50% ziet het als een vorm van therapie om zichzelf een cadeau te geven.

Het Holiday Shopping Trends 2021-rapport van Sitecore biedt inzicht in de kijk van consumenten op de komende feestdagen, en hoe ze aankijken tegen het geven van cadeaus, winkelen en bestedingen in december. De gegevens bieden marketeers in branches als retail, reizen, auto's en andere sectoren nuttige informatie. Hiermee kunnen zij overtuigende ervaringen bieden die inspelen op de veranderende smaak en wensen van de consument.

Verschuiving in perspectief:
  • 78% van de consumenten zegt dat de pandemie hen bewuster heeft gemaakt van hun behoeften op het gebied van hun eigen mentale gezondheid en die van familie, vrienden, en collega's
  • 53% waardeert reizen en andere culturen nu meer dan vóór de pandemie
  • 81% waardeert tijd thuis en alledaagse dingen meer, vanwege de pandemie
Retailers hebben geen oog voor bedrijven die door minderheden worden gerund:
  • 62% van de consumenten vindt het van essentieel belang dat retailers meer producten aanbieden van bedrijven die door minderheden worden gerund. Slechts 21% ziet daadwerkelijk producten van bedrijven die door minderheden worden gerund tijdens het winkelen
Lokaal en bewust aankopen doen is een prioriteit voor de meeste consumenten:
  • 57% van de consumenten is bereid meer te betalen voor lokaal geproduceerde cadeaus
  • 61% van de consumenten ergert zich wanneer ze ontdekken dat een aankoop in China is gemaakt, terwijl ze dachten dat het een lokaal product was
  • 65% van de consumenten gaf aan dat ze door de pandemie zorgvuldiger zijn gaan nadenken over hoe ze hun geld uitgeven
Self-care betekent ook self-gifting:
  • 50% van degenen die een cadeau voor zichzelf kopen, noemt therapie als de belangrijkste reden
  • 33% van de consumenten is van plan om de pandemie te boven te komen met een nieuwe garderobe
  • 21% van de consumenten geeft zichzelf dit jaar een reis cadeau
Jonge consumenten zorgen weer voor geld in het laatje van de retailer:
  • 74% van de Gen Z en 61% van de Millennials zijn meer bereid om grote levensverbeteringen door te voeren na de pandemie
  • 35% van de Gen Z zal dit jaar meer uitgeven; Boomers (70%) en Gen X (66%) zullen ongeveer hetzelfde uitgeven als vorig jaar
65% van degenen onder de 44 jaar verklaarde dat ze na hun ervaringen tijdens de pandemie nu ‘reizen waarderen en andere culturen meer waarderen’

“De afgelopen achttien maanden waren buitengewoon uitdagend - hoewel velen hopen dat een terugkeer naar een normale gang van zaken binnen handbereik is, is er nog steeds zorg”, zegt Paige O'Neill, CMO bij Sitecore. “Terwijl consumenten proberen ermee om te gaan en zich proberen voor te bereiden op wat de toekomst biedt, hebben ze goede hoop dat de komende feestdagen van 2021 een lichtpuntje zullen zijn, zo niet een katalysator voor wat komen gaat. Het is ook bemoedigend om te zien dat alle soorten consumenten hun lokale gemeenschap willen steunen, inclusief bedrijven die door minderheden worden gerund. De branche zal moeten reageren met meer aanbiedingen van deze bedrijven.”

Over het Holiday Shopping Trends 2021-rapport

Sitecore voerde een enquête uit onder consumenten en marketeers over de feestdagen van 2021, waarbij 1.009 Benelux-inwoners en 100 Benelux-marketeers (consumentenmerken, 100+ werknemers) een enquête van 10 minuten hebben ingevuld. Dat gebeurde van 12 tot 23 juli 2021. De deelnemers werden benaderd uit een actief beheerd online panel en werden gestimuleerd met beloningspunten, aangeboden door hun online panel. Consumentengegevens werden gewogen om de algemene bevolking weer te geven (leeftijd/geslacht/land). Marketeergegevens werden niet gewogen. Een mix van bedrijfsgrootte en verantwoordelijkheidsniveau is terug te vinden in de antwoorden op de enquête.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Marktplaats item

In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.

Over Sitecore

Sitecore levert een digital experience platform waarmee 's werelds slimste merken langdurige relaties met hun klanten op kunnen bouwen. Marktleider Sitecore kreeg al tal van awards en brengt als enige organisatie content, commerce en data samen in één verbonden platform.
Meer over Sitecore

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.