Wat is data storytelling?

En wat levert het organisaties op?

| Toucan Toco | 3 min | 09 augustus 2021 16:47
Exclusief
Copyright: Toucan Toco

Begrip van data is essentieel om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen. Voor veel medewerkers zijn data echter abstract en moeilijk te begrijpen, waardoor het lastig is om waardevolle inzichten uit data te halen. Zeker als data zich ook nog eens in verschillende spreadsheets bevinden. Een data storytelling dashboard biedt uitkomst.

Het pijnpunt van data

Een paar jaar geleden was het verzamelen van zoveel mogelijk data een doel op zich. Die missie is volbracht. Organisaties beschikken inmiddels over enorme hoeveelheden interessante data. En er worden nog steeds meer data verzameld. Helaas worden deze slechts door een minderheid in het bedrijf gebruikt. Denk aan datawetenschappers, data-analisten en andere data-experts.

Hetzelfde geldt voor Business Intelligence-tools. De traditionele tools, zoals Tableau Software, Qlik of Business Objects, zijn uitstekend geschikt voor datamining. De tools zijn ontworpen voor datawetenschappers. Door de complexiteit ervan zijn ze niet geschikt voor data-beginners. Zo blijft het gebruik van data beperkt tot een kleine groep.

Voor betere besluitvorming en waardecreatie moet een organisatie er naar streven om medewerkers op álle niveaus van het bedrijf bruikbare inzichten te bieden.

Data-inzichten voor iedereen

Data storytelling tools hebben een tegenovergestelde benadering. Data storytelling is het vermogen om een verhaal te vertellen met data en deze data te personaliseren op basis van de eindgebruiker. Een marketingmanager heeft bijvoorbeeld niet dezelfde rapportagebehoeften als een operationeel manager die verantwoordelijk is voor digitale campagnes. Deze categorie Business Intelligence komt uit Data Visualization. Dit is het communiceren van complexe informatie door ze om te zetten in visuele objecten, zoals grafieken, diagrammen, curven, kaarten, classificaties, enzovoort. Het is niet langer alleen gericht op de afdelingen Data en Business Intelligence van grote bedrijven, maar op alle medewerkers die meer willen weten over de activiteiten van het bedrijf, op basis van de dagelijks verzamelde gegevens.

Door data om te zetten naar verhalen en visueel weer te geven in een dashboard - ook wel data storytelling genoemd - worden het begrip en het gebruik ervan versterkt. Er is geen data-expertise nodig, iedere collega, van welke afdeling dan ook, kan verhalen begrijpen. Op die manier kunnen organisatiebreed inzichten uit data gehaald worden die daadwerkelijk voor verandering in het bedrijf zorgen.

Efficiënt gebruik van data storytelling heeft veel voordelen:

  • Met duidelijke en bruikbare data tot hun beschikking, zijn medewerkers van elke afdeling in staat om snel trends en mogelijke strategieën te identificeren. Over de hele breedte van de organisatie worden zo betere, datagedreven beslissingen genomen, wat bijdraagt aan het behalen van het organisatiedoel.

  • Verbeter de productiviteit. Data worden automatisch op een eenvoudige en interactieve manier gepresenteerd. Medewerkers houden dus meer tijd over om zich te concentreren op taken met een hoge toegevoegde waarde.

  • Iedereen binnen de organisatie kan over dezelfde data en inzichten beschikken via een gebruiksvriendelijke ‘mobile first’ oplossing, wat tot snellere besluitvorming leidt.

Eindelijk actionable data

Data-projecten zijn complex door de enorme hoeveelheden data uit verschillende bronnen: platte bestanden, interne tools, commerciële tools… Een project kan daardoor het aanzien krijgen van een eindeloos labyrint. Het is de uitdaging is om een ??uniforme visie op data te krijgen en de beschikbare data eindelijk slim te gebruiken. Dankzij inzicht in wat er gebeurt en waarom, is er grote verandering mogelijk. De impact en de bedrijfswaarde hiervan kunnen van cruciaal belang zijn, vooral in de huidige turbulente tijd.

Hal Varian, Chief Economist bij Google gaf aan dat het vermogen om data te begrijpen, te verwerken, er waarde aan te ontlenen, het te visualiseren en te communiceren de komende decennia een enorm belangrijke vaardigheid wordt.

Organisaties willen informatie en inzichten om hen te helpen sneller en zelfverzekerder te reageren op de veranderende omgeving en onzekerheid, en om strategische en operationele plannen uit te voeren of aan te passen. De financiële afdeling vormt hierin de spil. Als deze via data storytelling succesvol inzichten deelt met de business kan dit zowel op individueel als bedrijfsbreed niveau het verschil maken. Zo kunnen medewerkers en managers vol vertrouwen een volgende stap zetten naar een succesvolle toekomst.

Auteur: Baptiste Jourdan , Co-Founder & CRO Chief bij Toucan Toco

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Toucan Toco

Toucan Toco is specialist in data storytelling. Het Franse bedrijf werd in 2014 opgericht door Kilian Bazin, Charles Miglietti, Baptiste Jourdan en David Nowinsky. Zij zagen dat alleen experts toegang hadden tot bedrijfsdata. Het doel is om data op een eenvoudige manier toegankelijk te maken voor andere professionals om zo ook waarde toe te voegen aan de beslissingen die zij moeten nemen.
Meer over Toucan Toco

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.

Nog een artikel lezen?


Vorige artikel
Volgende artikel
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.