Hybride werken succesvol invoeren? Zet medewerkers op de eerste plaats!

Vier op de tien ondervraagde bedrijven wil komend jaar de mogelijkheden voor thuiswerken verbeteren

| Jamf | 6 min | 20 juli 2021 15:01
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: Jamf
Nederlandse bedrijven willen ook na de coronacrisis doorgaan met thuiswerken, volgens een survey door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onder 1100 bedrijven met meer dan honderd medewerkers. Vier op de tien ondervraagde bedrijven wil komend jaar de mogelijkheden voor thuiswerken verbeteren. Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat medewerkers die thuiswerken productiever zijn en meer mogelijkheden hebben om werk en privé te combineren. De boodschap is duidelijk: hybride werken is een blijvertje.

Thuiswerken en werken op afstand is niet alleen in Nederland een trend. Ook bekende internationale organisaties, zoals Spotify en Slack, zien voordelen in thuiswerken en willen hun medewerkers de juiste technologie bieden om dit mogelijk te maken. Met die nieuwe hybride manier van werken profiteren bedrijven van de voordelen van werken op afstand, waarbij een goede balans mogelijk is tussen thuiswerken en persoonlijk contact met collega’s en klanten. Medewerkers kunnen zelf kiezen waar ze werken: op kantoor, thuis of ergens anders. Om met succes over te stappen op deze nieuwe manier van werken, zijn er wel vier belangrijke aspecten waar rekening mee gehouden moet worden: werknemersinclusie, devicekeuze, beheer van het technologie-ecosysteem en security.

Technologie is inmiddels essentieel voor een positieve werknemerservaring. Technologie kan helpen bij het aantrekken en vasthouden van talent en bij het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Volgens PWC is maar liefst 78% van de millennials van mening dat ze effectiever zijn wanneer ze voor hun werk technologie kunnen gebruiken die ze leuk vinden. Mensen van generatie-Z (geboren tussen 1995 en begin 2000) zijn helemaal ‘digital natives’, die voor hun werk dezelfde moderne apps en devices verwachten die ook ze privé gebruiken. De bekendheid met devices en een vrije keuze daarin zijn daarom essentieel voor medewerkers, om zo productief mogelijk te kunnen zijn.

Tijdens de coronapandemie zagen bedrijven de voordelen van medewerkers die devices gebruiken waar ze al bekend mee zijn. Daarom zijn ze nu begonnen om hun mensen meer keuze te bieden in computerplatforms. Daarmee hebben deze bedrijven een belangrijke eerste stap gezet naar het creëren van een betere werknemerservaring, om hun mensen te helpen productiever te zijn, om recruitment beter te ondersteunen en om talent vast te houden. Nederlandse bedrijven zien dit ook. Zo blijkt uit het recente onderzoeksrapport Zakelijk gebruik van Macs in Nederland bijvoorbeeld dat het gebruik van Apple Mac in alle sectoren van de Nederlandse enterprise-markt toeneemt. Daarbij valt op dat medewerkers de belangrijkste drijvende kracht zijn achter dit groeiende gebruik van Macs binnen het bedrijfsleven.

Zorg voor flexibiliteit en stel de medewerker centraal

Het is belangrijk om medewerkers al in een vroeg stadium te betrekken bij plannen rond hybride werken en devicekeuze. Zet bijvoorbeeld communicatie- en feedbackinitiatieven op, zoals een focusgroep of een survey om meer inzicht te krijgen in wat medewerkers verwachten van hun devices en hoe ze deze gebruiken. Dit kan waardevolle inzichten opleveren over bijvoorbeeld het heersende sentiment onder werknemers, voorkeuren voor besturingssystemen of de waardering van een nieuwe app.

Natuurlijk zullen niet alle medewerkers hetzelfde device willen en sommigen willen hun keuze misschien wijzigen. Als onderdeel van het keuzeprogramma kunnen bedrijven bijvoorbeeld een omruilperiode voor devices opnemen. IBM, dat meer dan 100.000 zelfgekozen Macs heeft geïmplementeerd voor zijn medewerkers, hanteert bijvoorbeeld een retourbeleid van 60 dagen. Dit geeft medewerkers de vrijheid om een device uit te proberen en een goede finale keuze te maken.

Medewerkers kiezen voor hun werk steeds vaker voor populaire en consumentvriendelijke devices, zoals de iPhone, Mac en iPad van Apple. Dit is te danken aan het feit dat deze devices intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn en uitstekende zakelijke mogelijkheden bieden. Apple's MacBook Pro en MacBook Air, met de nieuwe M1-processor, zijn dankzij prestatie- en productiviteitswinsten perfect voor het bedrijfsleven. Ook op het gebied van de zakelijke toepassingen bieden deze devices ruime keuze: volgens Strategy Analytics zijn er in de App Store van Apple nu ruim 235.000 zakelijke apps te vinden.

Zodra een medewerker een keuze geeft gemaakt voor een device, kunnen IT, HR en marketing samen een portal opzetten en pushmeldingen gebruiken om werknemers te infomeren wanneer hun nieuwe device gereed is en ze op de hoogte houden over hun devicekeuze. Op zo’n portal kunnen ook video's worden gezet met interessante wetenswaardigheden en tips. Dit helpt om de gebruikerservaring te verbeteren en draagt bij aan het uiteindelijke succes.

In de wereld van hybride werken zullen sommige medewerkers permanent buiten kantoor werken, terwijl anderen een aantal dagen naar kantoor gaan. Dit betekent een uitdaging voor het IT-team, om de favoriete hardware van medewerkers zo efficiënt mogelijk uit te rollen, te beheren en te beveiligen. Apple Business Manager kan worden geïntegreerd met een Apple Enterprise Management-platform om volumeaankopen van apps, de registratie van devices, levering, uitrol en security eenvoudiger en ‘zero-touch’ te maken voor bedrijven.

Maak de uitrol zo makkelijk en persoonlijk mogelijk

Medewerkers hebben niet voor niets een device gekozen. Of het nu gaat om een ??accu die lang meegaat, goede apps, de kwaliteit van de camera of een intuïtieve gebruikersinterface, bedrijven moeten een manier vinden om die al die gebruiksaspecten centraal te stellen in hun beheerstrategie. IT-teams kunnen een Apple Enterprise Management-oplossing gebruiken die naadloos integreert met het eigen implementatieprogramma van een platform om devices uit te rollen. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om een gepersonaliseerde ervaring creëren voor werknemers die een nieuw device ontvangen. Om ervoor te zorgen dat de doos ongeopend wordt afgeleverd, kan IT dankzij integratie met uitrolprogramma’s de registratie en configuratie van het device volledig automatiseren, via wifi. Wanneer het device dan bij de medewerker wordt afgeleverd, zijn alle benodigde apps en tools al geïnstalleerd.

Zorg voor een veilige hybride werkomgeving

In 2020 zorgden de pandemie en thuiswerken voor enorme toename in securityincidenten, onder andere omdat bedrijven (te) snel overstapten op allerlei online diensten. Bedrijven haastten zich om te digitaliseren en hun personeel uit te rusten met de nodige technologie. Maar daarbij vergaten ze om hun securityprotocollen te herzien en aan te passen aan deze nieuwe manier van werken. Cybercriminelen wisten daar snel en slim op in te springen.

De gevolgen van een securityincident kunnen groot zijn: omzetverlies, verlies van vertrouwen door medewerkers en klanten, reputatieschade en hoge boetes. Een effectieve security-aanpak is essentieel om werknemers en gegevens te beschermen. Met Jamf kunnen organisaties de ingebouwde apps van Apple evalueren en inzetten om dreigingen te detecteren, malware tegen te houden, de responstijden bij incidenten te versnellen en actief te controleren op compliance. Of een medewerker nu thuis of op kantoor werkt, IT kan software, patches/updates en de nieuwste besturingssystemen uitrollen via de cloud, zodra deze beschikbaar zijn.

Hybride werken tot een succes maken

Bedrijven kunnen overstappen op hybride werken en hun digitale transformatie versnellen door werknemers meer keuze en flexibiliteit te bieden. Dit houdt in dat medewerkers de devices krijgen waarmee ze zo productief mogelijk kunnen zijn. Door die technologie zorgvuldig te beheren en te beveiligen met een geïntegreerd Apple Enterprise Management-platform kunnen organisaties hybride werken tot een doorslaand succes maken.
Auteur: Wouter Goed, Regional Sales Manager Benelux bij Jamf

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Matig (9 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Jamf

Jamf, de standaard op het gebied van Apple Enterprise Management, breidt de bekende Apple-ervaring uit naar bedrijven, scholen en overheidsinstellingen, met zijn software en via Jamf Nation, ’s werelds grootste online community van IT-beheerders die zich specifiek focussen op Apple. 
Meer over Jamf

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191029200614.jpg
Drive value with data
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.