IT-beheer van edge computing-locaties

Zelf doen of uitbesteden?

| Schneider Electric | 3 min | 14 juli 2021 20:38
Afbeelding: UPS Fleet Management Comparison Calculator screenshot | Copyright: Schneider Electric
Voor de beschikbaarheid van edge computing-oplossingen is het goed functioneren van de noodstroomvoorziening, de Uninterrupted Power Supply (UPS) belangrijk. Monitoring en onderhoud is hierbij cruciaal. Echter, als UPS'en verspreid zijn over tientallen, honderden of zelfs duizenden locaties, kan het beheer ervan een uitdaging zijn vanwege de geografische spreiding, het gebrek aan beschikbaar en deskundig personeel en de variaties in modellen en levensduur van de apparatuur.

Bedrijven kunnen ervoor kiezen om de monitoring, beheer en onderhoud uit te besteden of zelf te verzorgen. Tijdens deze afweging moeten bedrijven inventariseren of de mogelijkheden binnen het bedrijf toereikend zijn. Zijn er bijvoorbeeld voldoende medewerkers met expertise binnen het bedrijf die deze taken op zich kunnen nemen. En is, of kan, de noodstroomvoorziening verbonden worden met het netwerk zodat deze op afstand gemonitord en beheerd kan worden.

Kijkend naar het onderhoud zijn er verschillende punten die impact hebben op de keuze, waaronder:
  • De logistiek om technici op de plaats te krijgen waar ze nodig zijn – Het kan lastig en kostbaar zijn om servicetechnici voor onderhoud en probleemoplossing naar elke locatie te krijgen wanneer deze geografisch verspreid zijn. Het is belangrijk om te kijken of er voldoende capaciteit beschikbaar is voor tijdig onderhoud.
  • Onvoorspelbare kosten bij systeemuitval – De kosten voor personeel en vervoer moeten goed vergeleken worden met de kosten van een onderhoudscontract met een partner of leverancier. Zo kan het bedrijf bepalen welk bedrijfsmodel het beste past, denk aan het vergelijken van kosten bij storingen en incidenteel onderhoud of voorspelbare jaarlijkse onderhoudskosten.
  • Deskundigheid van personeel op locatie dat werkzaamheden uitvoert – Het brengt extra kosten met zich mee wanneer medewerkers in plaats van hun primaire werkzaamheden zich bezig houden met onderhoud. Daarnaast kan het zijn dat de medewerker niet bekend is met het onderhoud van het systeem en dat kan problemen opleveren.
  • De complexiteit van verschillende modellen en levensduren van de apparaten – De UPS’en variëren in leeftijd, van net nieuw tot einde levensduur. Het kunnen ook UPS'en van een ander model/formaat zijn. Dit kan het moeilijk maken om de onderhoudsbehoeften in kaart te brengen.
  • Beschikbaarheid van onderdelen – Zelf onderhouden betekent dat je ook de nodige onderdelen moet inkopen en beheren.

Berekeningshulpmiddel ter vergelijking van de opex-kosten

Het inzichtelijk maken van de kostenimplicaties in de afweging kan complex zijn. De online tool ‘UPS Fleet Management Comparison Calculator’, helpt om de potentiële kostenverschillen in kaart te brengen van het zelf monitoren en beheren van de infrastructuur versus het uitbesteden van deze functies aan een partner of leverancier. Er kunnen details ingevoerd worden over de grootte, het aantal en de leeftijden van de UPS'en, de kosten van eigen personeel en de transportkosten, evenals de kosten van uitvaltijd, en dit kan vervolgens afgezet worden tegen de kosten van het uitbesteden. Deze tool kan ook dienen als kader voor het bespreken van de variabelen die van invloed zijn op de kosten. De uitkomst is afhankelijk van de specifieke situatie. Outsourcing kan in veel gevallen tot 40% besparen, maar er zijn gevallen denkbaar waarin het kostenverschil een stuk lager is.

In de whitepaper “A Quantitative Comparison of UPS Monitoring and Servicing Approaches Across Edge Environments” worden de methodologie en aannames van de tool uitgelegd. Ook worden vier scenario’s besproken om de belangrijkste oorzaken voor de kostenverschillen te demonstreren.

Uitbesteden: Monitoring & Dispatch Services

Als uit de analyse naar voren komt dat uitbesteden een goede oplossing is, is de Monitoring & Dispatch Services van Schneider Electric heeft overwegen waard. De service biedt 24/7 bewaking op afstand, proactieve probleemoplossing, en on-site herstel door de experts van Schneider Electric.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Schneider Electric

Het doel van Schneider Electric is om iedereen in staat te stellen alles uit beschikbare energie en hulpbronnen te halen en zo vooruitgang te boeken en verduurzaming te garanderen. We noemen dit Life Is On. Onze missie is om jouw digitale partner te zijn voor duurzaamheid en efficiëntie. We stimuleren digitale transformatie gedurende de gehele levenscyclus door integratie van toonaangevende proces- en energietechnologieën met producten, monitoring, software en services die end-point met de cloud verbinden. Hierdoor is geïntegreerd beheer mogelijk voor woningbouw, gebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën.
 
Van alle internationale bedrijven zijn wij het meest lokaal actief. We zijn voorstanders van open standaarden en partnerschap in ecosystemen, waarbij de passie voor onze gedeelde waarden, inclusiviteit, elkaar versterken en een betekenisvol doel centraal staan.
Meer over Schneider Electric

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.