Observability – inzicht in problemen waar je nog niet eens vanaf wist

Antwoord geven op de vragen hoe en waarom iets misgaat

| Splunk | 3 min | 06 juli 2021 15:52
Exclusief
Copyright: Splunk
Wie denkt aan observability en het monitoren van systemen, denkt vaak al gauw aan de output. Want als de output goed is, dan zal het systeem intern vast ook wel kloppen. Wie een stapje verder gaat, denkt misschien aan de technische elementen van observability, namelijk de combinatie van metrics, traces en logs. Maar er is ook een kans dat observability nog niet echt een belletje doet rinkelen. Want ondanks dat professionals aangeven dat het belangrijk is dat systemen goed waarneembaar zijn, is er nog geen algemene consensus over wat observability nou echt inhoudt.

Observability is bijvoorbeeld niet hetzelfde als monitoring. Ondanks dat beide kunnen laten zien wat er mis gaat als de foutmeldingen binnen een applicatie toenemen, geeft observability veel meer inzicht. Een observability-mindset kan helpen om bijvoorbeeld uit te zoeken waarom het aantal foutmeldingen toeneemt. Daarnaast is het door middel van observability ook mogelijk om te kijken hoe de foutmeldingen impact hebben op de gebruikerservaring. Waar monitoring dus focust op de vraag wat er misgaat, geeft observability antwoord op de vragen hoe en waarom iets misgaat.

De toegevoegde waarde van observability

Door in te zoomen op de hoe en waarom, biedt observability in de praktijk veel meer inzicht in het functioneren van systemen dan puur monitoring. Stel je eens voor hoeveel sneller je tot de kern van het probleem zou kunnen komen als je naast de toename van het aantal foutmeldingen ook kon zien dat er net een nieuwe marketingcampagne is gestart. Als klanten op de link van deze campagne klikken, krijgen ze een foutmelding te zien. Dit kan zorgen voor frustratie waardoor een bedrijf een mogelijke verkoop misloopt. Zo geeft 53% van de organisaties in een recent Splunk onderzoek, The State of Observability, aan dat zij klanten en winst zijn verloren door gaten in de observability. Door data optimaal te in te zetten, kun je bijvoorbeeld sneller ontdekken dat er een simpele typo in de URL van de call-to-action zit van de nieuwe marketingcampagne.

Onbekende problemen oplossen

Door observability in systemen te integreren kun je een hele hoop ontdekken over je bedrijf. Zo heb je beter inzicht in je hybride en multicloud-infrastructuren, resources en prestatiegebieden. Waar monitoring zich richt op problemen die te voorzien zijn, de zogenaamde ‘known knowns’, biedt observability juist de kans de ‘unknown unknowns’ te ontdekken. Dit zijn de problemen waarvan je niet wist dat je ze had. Met dit inzicht kunnen bedrijven onder andere proactief de online-ervaring van hun gebruikers verbeteren. Voor 60% van de bedrijven heeft observability daarom geleid tot nieuwe diensten, producten en inkomstenstromen.

Geen dataverlies of haperende systemen

Er komt erg veel data kijken bij het proces door de metrics, traces en logs. De metrics vertellen wat er fout gaat, traces laten zien hoe het fout gaat en logs worden gebruikt om je te vertellen waarom het fout is gegaan. Met observability wordt al deze data optimaal gebruikt, zonder ook maar iets weg te hoeven gooien. Dit is een cruciale stap want ondanks dat bepaalde data misschien niet van belang wordt geacht, kan dat juist het antwoord op je vraag zijn. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken dat het platform de hoeveelheid data niet aankan. Volwassen platformen moeten alle data van een bedrijf prima kunnen verwerken. Zo wordt er geen enkele MB aan data verspilt en benut je met observability de maximale potentie van jouw data.

De observability-mindset

In het kort gaat observability dus niet puur om het verzamelen en opslaan van metrics, traces en logs. Met observability ga je juist verder dan monitoring. Het gaat om de vraag hoe je de data die je tot je beschikking hebt, op een waardevolle manier kan gebruiken om tot nieuwe inzichten te komen. Bedrijven hebben ontelbaar veel data onder hun hoede; van actuele marketingcampagnes tot veranderingen in het onlineverkeer op piekmomenten. Met observability zet je deze data bewust en gericht in en creëer je daarmee nieuwe kansen en inkomstenstromen. Is jouw bedrijf klaar om echt het meeste uit data te halen?
Auteur: Stephane Estevez, EMEA Director Product Marketing, ITOps bij Splunk

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Splunk

Splunk is leverancier van platform waarmee bedrijven hun data in real-time inzichtelijk kunnen maken. Een belangrijk element dat Splunk anders dan anders maakt is het feit dat de data niet hoeft worden schoongemaakt om er inzichten uit te halen.
Splunk Inc. Alle rechten voorbehouden. Splunk, Splunk>, Data-to-Everything, D2E en Turn Data Into Doing zijn handelsmerken en gedeponeerde handelsmerken van Splunk Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere merknamen, productnamen of handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.
Meer over Splunk

Disclaimer

Dit item is verkregen via óf is gebaseerd op een externe bron en valt daarmee buiten de verantwoordelijkheid van de redactie. Als het item een (gedeeltelijke) vertaling is van het origineel, dan is bij eventuele verschillen in betekenis het originele item leidend.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.