Waarom we nu een duurzame toekomst moeten vormgeven

Real-time intelligence en de toekomst van de toeleveringsketen

| Orange Business Services | 5 min | 12 mei 2021 11:39
Exclusief
Gewaardeerd
Copyright: Orange Business Services
Door de wereldwijde gezondheidscrisis zijn velen van ons beter afgestemd op risico's. We kijken bijvoorbeeld zorgvuldiger naar de herkomst van producten. In hoeverre worden in tropische streken milieu- en sociale risico's genomen om bijvoorbeeld koffie, cacao en palmolie aan onze tafels te bezorgen?

Het onderwerp duurzaamheid bestaat al een hele tijd. Maar de pandemie heeft de consumenten veel meer tijd gegeven om na te denken over hun levensstijl en om meer transparantie van toeleveringsketens te eisen. Als gevolg hiervan zullen bedrijven hun duurzaamheidsinitiatieven moeten versnellen.

Digitale toepassingen zoals Trase, een partnerschap tussen het Stockholm Environment Institute, Global Canopy en het European Forest Institute, samen met vooraanstaande partners zoals de Université Catholique de Louvain in België, hebben een enorme impact bij het onder de aandacht brengen van milieukwesties. Trase kijkt naar gegevens over supply chain-transacties in grondstof producerende regio's zoals Latijns-Amerika en Zuidoost-Azië en meet de impact ervan op ontbossing. Deze inspanning helpt om bedrijven over de hele wereld verantwoordelijk te houden voor steeds ambitieuzere toezeggingen voor toeleveringsketens zonder ontbossing. Tegelijkertijd is de betrokkenheid van consumenten bij duurzaamheid versterkt door de crisis.

Duurzaamheid is ook een belangrijk onderdeel geworden van beleggingsbenaderingen. Sterker nog, volgens het World Resources Institute presteerden indexfondsen met hoge ESG-scores (oftewel hogere duurzaamheidsscores) tijdens de pandemie beter dan de traditionele fondsen.

Het verbaast mij dan ook niet dat 80% van de 320 grootste ondernemingen ter wereld die in het rapport ‘Real-time intelligence and the future of the supply chain’ van Longitude (in opdracht van Orange Business Services) werden geïnterviewd, zei te investeren in duurzame technologieën. Dit omvat nieuwe technologieën voor dataverzameling om een beter inzicht te geven in duurzaamheidsstatistieken en het beheren en beheersen van factoren zoals energieverbruik.

Duurzaamheid stelt ondernemingen in staat om risico’s beter te beheren

De pandemie heeft de noodzaak aangetoond om kwetsbare toeleveringsketens te versterken, zodat landen zoveel mogelijk kunnen profiteren van hun unieke middelen en capaciteiten. Veel ondernemingen hebben knelpunten ondervonden door strategieën met één leverancier. Dit onderstreept de noodzaak om meerdere alternatieven te ontwikkelen en te veel afhankelijkheid van bepaalde regio's te vermijden. Tegelijkertijd komen bedrijven onder toenemende druk van consumenten, investeerders en regelgevers om hun sociale en ecologische positie te tonen.

Door de duurzaamheid van de toeleveringsketen onder de loep te nemen, kunnen ondernemingen risico's beter beheren en beperken. Technologische innovatie kan zowel helpen bij het oplossen van milieu-uitdagingen als tegelijkertijd de efficiëntie van de toeleveringsketen verbeteren. IoT en geavanceerde analyses kunnen bijvoorbeeld helpen bij het identificeren van mogelijkheden om de impact op het milieu van alle activiteiten te verminderen, zoals het omleiden van vrachtwagens om de uitstoot van uitlaatgassen te verkleinen en het water- en energieverbruik te meten. Met zijn unieke mogelijkheden voor het vastleggen, volgen en bewaken van activa, kan Blockchain niet alleen logistieke problemen oplossen, maar ook de herkomst ervan in de toeleveringsketens verzekeren. Het kan ook helpen voldoen aan de groeiende vraag van consumenten naar ethische inkoop.

Digitaal en data zijn essentieel om zaken te resetten voor het nieuwe anders

In 2020 hadden de inkomsten te lijden. Bedrijven hebben te maken gehad met tegenslagen en velen zullen, waar mogelijk, aanzienlijk moeten besparen om weer terug te keren naar normaal.

Nu we al geruime tijd in het “nieuwe normaal” leven, worden digitalisering en gegevensverzameling belangrijke factoren voor kostenreductie. Het zijn ook belangrijke bouwstenen voor duurzaamheid. Van de multinationals die we hebben ondervraagd, zei zelfs 80% dat ze investeren in digitale technologieën om duurzamer te worden. De helft van de respondenten zei bijvoorbeeld dat ze investeren in nieuwe technologieën voor gegevensverzameling om beter inzicht te krijgen in belangrijke duurzaamheidsstatistieken.

Ondernemingen hebben echter nog een lange weg te gaan in hun datastrategieën. Volgens een recente Bain-enquête zei minder dan 15% van de leidinggevenden dat ze vertrouwen hadden in het vermogen van hun bedrijf om consequent traceerbaarheid te bieden. Hoewel ze gegevens verzamelen, vinden ze het moeilijk om er waarde uit te creëren voor slimme besluitvorming en voor het monitoren van duurzaamheidsinitiatieven. Dit heeft grotendeels te maken met onbetrouwbare gegevens of een gebrek aan standaardisatie.

Dit is waar samenwerking om de hoek komt kijken. Zoals Bain opmerkt, zullen ondernemingen moeten samenwerken om deze hindernissen te overwinnen door gemeenschappelijke standaarden, datamodellen en platforms te creëren.

Op de lange termijn gaat duurzaamheid verder dan rapportagedruk - het is essentieel om concurrentievoordeel te behalen. Daarom zijn digitalisering en duurzame innovatie fundamenteel met elkaar verbonden.

Digitalisering is van cruciaal belang bij het opnieuw uitvinden en bedenken van producten en diensten waarbij ecologische, financiële en sociale overwegingen voor de lange termijn worden gemaakt. Ongeveer 78% van de respondenten zei dat duurzaamheid een primaire factor is geworden bij het stimuleren van product- en diensteninnovatie, wat ook noodzakelijk is voor het toekomstige concurrentievermogen. Tegelijkertijd zullen ondernemingen moeten samenwerken en gegevens moeten delen om deze doelen beter en sneller te bereiken.

Beginnen bij de bron

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van directies. Van de multinationals die we hebben ondervraagd, zei 65% dat ze werken aan verduurzaming. Dit zal echter niet van de ene op de andere dag gebeuren. Door de pandemie hebben veel bedrijven moeite om het licht aan te houden. Toch heeft het hen een pad voorwaarts getoond waar ecologie en economie hand in hand kunnen gaan.

Over Frank Baggermans, Managing Director Benelux Orange

Frank Baggermans werd in mei 2017 benoemd tot Managing Director van de Benelux en leidt de bedrijfsactiviteiten van het bedrijf in België, Nederland en Luxemburg. Voorheen was hij Vice President Sales en Marketing, Presales en Strategic Domains voor Europa, en hij heeft meer dan 17 jaar ervaring in zakelijk en technologisch leiderschap. Voorafgaand aan zijn Europese rol leidde Frank de Nederlandse verkooporganisatie en werkte hij ook in Afrika om de zakelijke verkoopactiviteiten in Kenia voor de Orange-groep te ontwikkelen en te leiden. Frank studeerde commerciële economie en marketing in Utrecht en is een trotse vader van twee zoons. In zijn vrije tijd brengt hij graag tijd door met familie en vrienden en houdt hij van zeilen, tennissen en nieuwe bezienswaardigheden ontdekken.
Auteur: Frank Baggermans, Managing Director Benelux bij Orange Business Services

Hoe vind je dit artikel?


Waardering: Uitstekend (2 ratings).

Content op basis van interesse of taal liever niet meer zien? Ga dan naar settings om eenvoudig je voorkeuren in te stellen.

Over Orange Business Services

Orange Business Services is een netwerk-native digitale dienstverlener en de wereldwijde enterprise-divisie van de Orange Group. We verbinden, beschermen en innoveren bedrijven over de hele wereld om duurzame bedrijfsgroei te ondersteunen. Door expertise op het gebied van connectiviteit en systeemintegratie is Orange Business Services in staat bedrijven te ondersteunen op het gebied van softwaredefined networking, multi-clouddiensten, data en AI, slimme mobiliteitsdiensten en cybersecurity. Orange biedt begeleiding in elke fase van de gegevenscyclus: van verzameling, transport, opslag en verwerking tot analyse en delen.
 
Nu bedrijven gedijen op innovatie, plaatst Orange Business Services haar klanten in het hart van een open ecosysteem om samenwerking te stimuleren.
Orange en alle andere Orange product- of dienstnamen zijn handelsmerken van Orange of Orange Brand Services Limited.
Meer over Orange Business Services

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
© 2019-2021, alle rechten voorbehouden.
Voor onze dienstverlening geldt dat vermelde prijzen altijd excl. BTW zijn en dat onze algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Beeldmateriaal is eigendom van hun respectievelijke eigenaren
en wordt gebruikt op een 'fair use' basis met bronvermelding.
TechVisor
Het vizier op de tech industrie.