Kerstshopper compenseert turbulent jaar: meer online uitgaven en pijlen massaal gericht op Black Friday

Kaspersky waarschuwt koopjesjagers voor cybercrime: “Als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo”
| Kaspersky | 3 min | 20 november 2020 16:06
Copyright: Ron Dauphin op Unsplash
  • De helft (52%) van de Europese consumenten is van plan meer kerstinkopen te doen rond de uitverkoop, inclusief Black Friday, vergeleken met voorgaande jaren.
  • 60% zegt van plan te zijn om de meeste van hun kerstinkopen online te doen.
Een derde (34%) is van plan om de kerstinkopen tot het laatste moment uit te stellen met oog op grotere kortingen.

Nu Black Friday nadert, laten we onze kerst niet bederven door een turbulent jaar. Doordat het winkelend publiek zich continu moet aanpassen aan de veranderingen als gevolg van de COVID-19-pandemie, worden ze nog slimmer met hun uitgaven. Uit onderzoek van Kaspersky onder Europese consumenten, blijkt dat de helft (52%) van plan is om meer kerstinkopen te doen rond uitverkoop, inclusief Black Friday, vergeleken met voorgaande jaren. Bovendien is een derde (34%) van plan om dit tot het laatste moment uit te stellen in de hoop grotere kortingen te krijgen.

Toename online kerstinkopen

In een verwoede poging om van Kerstmis te genieten en tegelijkertijd de sociale afstandsmaatregelen van COVID-19 in acht te nemen, verschuift de aandacht van de Europese ‘kerstshopper’ van fysieke winkels naar online shopping. Drie-op-vijf (60%) zegt van plan te zijn om het grootste deel van hun kerstinkopen online te doen. Een vijfde (20%) zegt zelfs dat ze dit jaar al hun feestelijke aankopen online zullen doen, terwijl ze dat meestal niet doen.

Kerstbudget onverminderd

Naast dat de online verkopen zullen stijgen, laten de bevindingen van Kaspersky ook zien dat de consumenten hun kerstuitgaven niet lijken terug te schroeven - ondanks economische recessies op het hele continent. Slechts een kwart (26%) van de consumenten is van plan om hun budget voor kerstinkopen dit jaar met minstens een derde of meer te verminderen, vanwege financiële beperkingen als gevolg van COVID-19. Dit cijfer loopt echter op tot 30% onder 25- tot 34-jarigen, de leeftijdsgroep die het meest wordt getroffen voor wat betreft banenverlies als gevolg van de pandemie.

Koopjesdrang leidt tot cyberrisico

Naarmate het aantal consumenten - dat online op koopjesjacht is - stijgt, neemt ook het aantal risico's toe dat wordt genomen om grote besparingen veilig te stellen. Slechts 16% is niet bereid om hun persoonlijke gegevens in te wisselen voor online kortingen - ondanks het potentieel om het slachtoffer te worden van frauduleuze websites en verkoopfraude.

"De feestperiode is altijd een groot probleem en vooral dit jaar. Mensen proberen een deel van de chaos te herstellen die de pandemie in 2020 heeft veroorzaakt. Het is logisch dat mensen het grootste deel van hun kerstinkopen online willen doen in een poging om veilig te blijven, maar ook om de beste deal te scoren. Maar we moeten ook bedenken dat waar de mensenmassa's naartoe gaan, de criminelen volgen. Om vervolgens misbruik te maken van de mensen die een ??koopje willen doen om wat geld te besparen. Mijn advies zou zijn dat mensen hun gezond verstand volgen tijdens het winkelen. Een ding om altijd in gedachten te houden: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook”, zegt David Emm, Principal Security Researcher bij Kaspersky.

Winkel deze kerst met een gerust hart online om oplichting in de detailhandel te vermijden:
  • Winkel alleen bij legitieme online winkels. Typ het adres zelf in of selecteer het uit de bladwijzers in plaats van op een link te klikken. Gebruik de adresbalk van de browser om te controleren of de website echt en veilig is en of ze het hangslot of HTTPS dragen.
  • Aankopen voltooien via beveiligde betaalmethoden. Betaal met creditcards of robuuste betaaldiensten, zodat transacties beschermd blijven.
  • Controleer kortingen. Als u een verkoopkorting via e-mail of sms ontvangt, controleer dan voor het klikken of de afzender en eventuele weblinks legitiem zijn.
  • Houd apparaatsoftware en applicaties up-to-date en bescherm alle apparaten met een betrouwbaar internetbeveiligingsproduct. Cybersecurity-oplossingen met op gedrag gebaseerde antiphishingtechnologieën, zoals Kaspersky Total Security, kunnen meldingen verzenden als u een phishing-webpagina probeert te bezoeken.
Beheer wachtwoorden. Wachtwoordmanagers kunnen helpen bij het winkelen bij meerdere retailers door inloggegevens veilig op te slaan, zodat ze uniek zijn voor al uw online accounts.

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Over Kaspersky

Kaspersky is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf opgericht in 1997. Zowel consumenten, overheidsinstanties als bedrijven vertrouwen op de uitgebreide expertise op het vlak van dreigingsinformatie en de meest geavanceerde beveiligingsoplossingen en -diensten van Kaspersky ter bescherming van kritieke infrastructuren en (eco)systemen.

Tags

Kaspersky

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191105203105.png
Krijg inzicht in bedrijfsprocessen!
20191030104037.png
Bringing cultures together and make your team work!
20191030102114.jpg
Deliver measurable impact on your business
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
Alle rechten voorbehouden © 2019-2020, TechVisor