Zo haal je ‘dark data’ uit de schaduw

Door slim gebruik te maken van data, kunnen organisaties een voorsprong pakken in een genadeloze concurrentiestrijd. Toch blijft het merendeel van alle data in een organisatie onbenut. Hoe haal je deze ‘dark data’ uit de schaduw? Met drie stappen maak je van ‘data-driven’ méér dan een buzzword
| Splunk | 3 min | 19 juni 2020 12:49
Exclusief
Copyright: Splunk
Het is ruim een jaar geleden dat de AVG is ingevoerd, waardoor organisaties in theorie veel bewuster zouden zijn van hun data. Toch valt dat flink tegen, toont het ‘State of Dark Data’ onderzoek van Splunk onder 1300 bedrijven in Europa, Amerika, Azië en Australië. Sterker nog, 56% vindt dat ‘data-driven’ voor hun eigen organisatie momenteel weinig meer betekent dan een slogan.

Maar data is zeer waardevol in de concurrentiestrijd volgens 81% van de ondervraagden en 76% denkt zelfs dat het bedrijf met de meeste data het meeste succes zal hebben. Toch blijft gemiddeld 55% van alle data in een organisatie onbenut of zelfs onontdekt – en dat terwijl 77% van het topmanagement vindt dat het ontdekken en ontsluiten van ‘dark data’ de hoogste prioriteit is. Dus hoe kunnen organisaties die ongebruikte gegevens productief inzetten?

Versterk de datavaardigheden van medewerkers

Maar liefst 98% van alle ondervraagden vindt datavaardigheden een cruciaal element in de banen van de toekomst. Wie deze vaardigheden bezit, groeit sneller door naar een belangrijke positie in de organisatie, zo denkt ruim 80%. Investeer daarom meer in de werving van medewerkers die goed met data overweg kunnen. Het puur hebben van deze vaardigheden is niet van belang – laat data-skills in de functies van de nieuwe medewerkers tot hun recht komen. Daarnaast is training van bestaande medewerkers net zo essentieel. Scholing draagt bij aan het ontwikkelen van hun datavaardigheden en het zelfvertrouwen om het maximale uit alle beschikbare data te halen.

Creëer een datacultuur

Leiders kunnen hierbij niet achterblijven. Waar negen van de tien leiders openstaan voor het leren van nieuwe vaardigheden, denkt zo’n 60% dat ze er eigenlijk te oud voor zijn. Medewerkers kunnen echter pas stappen zetten met hun datavaardigheden als ze deel uitmaken van een echte datacultuur. Dit is een uitdaging gezien één op de vijf de desinteresse van het management als belangrijkste obstakel noemt in datamanagement.

Kortom, leiders moeten ook vaardig zijn met data zodat de organisatie daadwerkelijk een structuur heeft die klaar is voor de datarevolutie. Dit betekent niet dat managers alleen inzicht creëren en de uitvoering en analyse daarna volledig aan de medewerkers overlaten. Een leider weet immers als beste welke data de strategische koers van de organisatie ondersteunen.

Profiteer van artificial intelligence

Hoeveel mensen ook weten en kunnen, er zit een plafond aan hun kennis en vaardigheden – vooral als er snelheid is vereist. De rekenkracht van AI-oplossingen kan helpen om organisaties wendbaarder te maken. Zo beschikken ze snel over de informatie die nodig is om in te springen op veranderingen in de markt.

Zo’n twee derde van de respondenten uit het Splunk-onderzoek ziet waarde in de toepassing van AI, maar slechts 10 tot 15% zet het vandaag al in – ook al staat de technologie nog in de kinderschoenen en is er onvoldoende IT-talent om er maximaal van te profiteren.

En toch… Juist als je als een berg opkijkt tegen de hoeveelheid data, kan AI de oplossing bieden. Begin daarom nú met experimenteren met AI. Dan hoor je straks wellicht bij de 61% die zegt dat AI over vijf jaar leidend is voor de koers van de onderneming.

De makkelijke weg is niet altijd de beste route

Tot nu toe hebben veel organisaties gekozen voor de makkelijke weg: het inhuren van externe experts in plaats van datakennis in hun eigen organisaties te beleggen. Toch groeit het inzicht dat adviseurs niet in hun eentje alle data-uitdagingen kunnen oplossen: nog geen één derde van de ondervraagden gelooft daar nog in.


Als data zo belangrijk is voor het succes van de organisatie, is het zaak om de benodigde kennis en vaardigheden in eigen huis te halen. Want data is niet langer een hulpmiddel van het bedrijf, data is straks het bedrijf. En daar hoort zeker alle onbenutte ‘dark data’ bij.
Auteur: James Hodge, Chief Technical Advisor bij Splunk

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Marktplaats

In aanvulling op dit artikel is het onderstaande item tijdelijk op de marktplaats beschikbaar.

Over Splunk

Splunk is leverancier van platform waarmee bedrijven hun data in real-time inzichtelijk kunnen maken. Een belangrijk element dat Splunk anders dan anders maakt is het feit dat de data niet hoeft worden schoongemaakt om er inzichten uit te halen.
© 2020 Splunk Inc. Alle rechten voorbehouden. Splunk, Splunk>, Data-to-Everything, D2E en Turn Data Into Doing zijn handelsmerken en gedeponeerde handelsmerken van Splunk Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere merknamen, productnamen of handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Disclaimer

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20191029200614.jpg
Drive value with data
20200707165104.png
Meer meisjes en vrouwen in bèta, techniek en IT
20191030102114.jpg
Deliver measurable impact on your business
20191105203105.png
Krijg inzicht in bedrijfsprocessen!
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030104826.jpg
We make IT spark!
Alle rechten voorbehouden © 2019-2020, TechVisor