Coronavirus verandert betaalgedrag: 78% van Europese betalingen contactloos

| Mastercard | 2 min | 29 mei 2020 10:55
Copyright: Mastercard
  • Coronapandemie geeft contactloos betalen aanzienlijke impuls en zorgt voor sterke daling in cashgebruik
  • Gebruiksgemak en hygiëne belangrijkste redenen voor contactloos betalen
  • Mobiele betalingen verdubbelen van 7% naar 14% in eerste kwartaal van 2020
Meer dan driekwart (78%) van alle Europese betalingen zijn nu contactloos. Dit blijkt uit data van betaaltechnologiebedrijf Mastercard. De belangrijkste redenen die hiervoor genoemd worden zijn gebruiksgemak en hygiëne. Aanvullend onafhankelijk Europees onderzoek naar betaalgewoonten laat zien dat het gaat om een blijvende verandering in het betaalgedrag van consumenten.
 
Europese consumenten noemen gebruiksgemak (85%) en hygiënische redenen (81%) als belangrijkste redenen om permanent over te stappen op contactloze betalingen voor dagelijkse aankopen. Ze zijn zich door de coronapandemie meer bewust geworden van de hygiënische risico’s van contant geldgebruik. Dit geldt ook voor bijna de helft (43%) van de Nederlanders. Contactloze betalingen worden verreweg het meest gedaan in supermarkten (87%), gevolgd door apotheken (54%) en detailhandel (48%).

Coronapandemie veroorzaakt sterke daling in cashgebruik

In maart heeft Mastercard bijgedragen aan de verhoging van de betaallimieten in 42 Europese landen naar aanleiding van de coronapandemie, om betalingen sneller, veiliger en gemakkelijker te maken. Sinds de contactloze limieten zijn verhoogd, zijn er antifraudemaatregelen zoals cumulatieve limieten en verscherpte fraudecontroles geïmplementeerd, waardoor consumenten beschermd worden en zonder zorgen contactloos kunnen betalen.
 
Uit het onderzoek blijkt dat het cashgebruik van 42% van de Europeanen tijdens de coronapandemie is afgenomen. Bijna een op de vijf (17%) maakt zelfs helemaal geen gebruik meer van contant geld. Daarnaast vindt driekwart (73%) van de Europeanen dat een einde van de pandemie geen reden is om af te stappen van contactloze betalingen. Negen op de tien (89%) geeft aan de stap naar contactloze betalingen als eenvoudig te hebben ervaren en een ruime meerderheid (64%) heeft zelfs een duidelijke voorkeur voor contactloze betalingen in winkels.
 
Vergeleken met de rest van Europa wordt in Nederland nog minder contant betaald. Maar liefst 42% van de Nederlandse respondenten geeft aan niet langer contant geld te gebruiken en 39% zegt vaker contactloos te betalen.


Figuur: Alle 42 landen in Europa waarin contactloze betaallimieten zijn verhoogd

Mobiele contactloze betalingen verdubbeld

Mastercard zag in het eerste kwartaal van 2020 ook de mobiele contactloze betalingen verdubbelen van 7% naar 14%, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Toch blijven contactloze betalingen met de betaalpas het meest populair (86%), gevolgd door meer dan een kwart (28%) van de consumenten die regelmatig contactloos met hun mobiele telefoon betaalt. 4% voldoet zijn contactloze betaling via andere apparaten, zoals een smartwatch of andere wearable. Ook in Nederland zijn contactloze betalingen met de betaalpas het meest populair (89%), gevolgd contactloos betalen met mobiele telefoon (26%) en smartwatch of andere wearable (7%). 

“In Europa, en vooral in Nederland, ging de transitie naar contactloze betalingen al relatief snel. Dit geldt niet alleen voor de adoptie, het is duidelijk te zien dat consumenten de nieuwe betaalmanier blijvend omarmen”, aldus Milan Gauder, Executive Vice President van Product and Innovation Europa bij Mastercard. “Bij het verhogen van de contactloze limieten in zoveel landen richten we ons op de veiligheid. Onze technologie helpt bij het navigeren naar veranderingen in het betaalgedrag van consumenten en zorgt ervoor dat transacties veilig verlopen.”

Hoe vind je dit artikel?


Geef jij de eerste rating?

Over Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), is een wereldwijd betalings- en technologiebedrijf. We beheren ’s werelds snelste betaalverwerkingsnetwerk, waarmee we consumenten, financiële instanties, winkeliers, overheden en bedrijven verbinden in zeer veel landen en gebieden. De producten en oplossingen van Mastercard maken dagelijkse commerciële activiteiten -zoals winkelen, reizen, het runnen van een bedrijf en het beheren van financiën- gemakkelijker, veiliger en efficiënter voor iedereen.
Meer Mastercard
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
20200608191257.png
Dé leukste website op het gebied van zorg in Nederland
20191030102114.jpg
Deliver measurable impact on your business
20191030100036.png
Voor professionals met passie voor digitale revolutie!
20191030104037.png
Bringing cultures together and make your team work!
20191029224512.jpg
Het no-nonsense internetbureau
20191030103431.png
Conference by app developers, for app developers!
20191030104826.jpg
We make IT spark!
20191105203105.png
Krijg inzicht in bedrijfsprocessen!
20191030101402.jpg
De grootste Nederlandse site over Android
20191029200614.jpg
Drive value with data
Alle rechten voorbehouden © 2019-2020, TechVisor